ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΘΕΜΑ

1976-2024: Από την «τρύπα του Κούβελα» στο Μετρό της Θεσσαλονίκης

Η ιστορία του Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκινά μεταπολιτευτικά:

1976: Με πρωτοβουλία του νομάρχη Θεσσαλονίκης Κ. Πυλαρινού περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό κωδικός «Μετρό Θεσσαλονίκης».

1986-1989: Πρώτη απόπειρα με την «τρύπα του Κούβελα», τότε δημάρχου, κάτω από την Εγνατία. Το έργο σταμάτησε ελλείψει πόρων, ως φορέας χρηματοδότησης είχε οριστεί η Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης TV 100.

1992: Δημοπράτηση του έργου με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης με σύμβαση παραχώρησης το 1992.

1998: Υπογράφηκε σύμβαση παραχώρησης με τη «Θεσσαλονίκη Μετρό», που δεν εξασφάλισε τους απαραίτητους πόρους.

2003: Ξεκινά ο προκαταρκτικός σχεδιασμός για ένα δημόσιο έργο σε συγχρηματοδότηση με την ΕΕ.

2006: Η δημοπράτηση με φορέα κατασκευής την Αττικό Μετρό ΑΕ καταλήγει με οριστικό ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA και προϋπολογισμό 1,052 δισ. €., υπογράφηκε σύμβαση στις 7 Απριλίου 2006, το έργο υπολογιζόταν να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο 2012.

2007: Στις 30 Νοεμβρίου 2007 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς υποδέχτηκε τον πρώτο Μετροπόντικα, ο δεύτερος έφτασε στις 4 Απριλίου 2008.

2009: Τον Απρίλιο 2009 ξεκινούν προπαρασκευαστικές εργασίες για την κατασκευή του σταθμού Ανάληψη.

 2010: Το καλοκαίρι του 2010 ανακοινώνεται πως έχει κατασκευαστεί το 14,5% του οικονομικού αντικειμένου του έργου.

2011-2012: Ξεκινούν την άνοιξη του 2011 και ολοκληρώνονται σε 13 μήνες οι εργασίες κατασκευής του πρώτου σταθμού (Ευκλείδης), στα τέλη του 2012 ανοίγει το εργοτάξιο στα σταθμό Παπάφειο.

2013: Στις αρχές του χρόνου τίθεται το θέμα μεταφοράς των αρχαίων, που διχάζει δημοτική αρχή, πολίτες και αρχαιολόγους, «πράσινο» φως από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Τον Μάρτιο εγκρίνεται δάνειος από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για χρηματοδότηση της επέκτασης προς Καλαμαριά, που ανακοινώνεται στα τέλη Ιουνίου. Προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις. Στο σταθμό Βενιζέλου οι εργασίες έχουν σταματήσει από το 2012, μετά από πολλαπλές αναβολές στο ΣτΕ. Τον Ιούλιο παγώνει η απόφαση μετεγκατάστασης των αρχαίων μετά από προσφυγή του δήμου, τον Αύγουστο ανακοινώνεται συμφωνία μετά από κοινή σύσκεψη της Αττικό Μετρό ΑΕ, του υπουργείου και του δήμου. Τον Δεκέμβριο το ΣτΕ αποδέχεται την προσφυγή του δήμου για την παραμονή των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου.

2014: Αρχές του χρόνου το ΚΑΣ προτείνει απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων και επανατοποθέτηση μετά την κατασκευή του σταθμού. Τον Απρίλιο, δήμος και Αττικό Μετρό ΑΕ φαίνεται να συμφωνούν στην προσωρινή απόσπαση των αρχαίων, τα έργα έχουν παγώσει. Το καλοκαίρι ξεκινά η κατασκευή του σταθμού Νέα Κρήνη, προχωρά η επέκταση προς Καλαμαριά. Στις 16 Δεκεμβρίου εγκρίθηκε από το ΚΑΣ η μελέτη για τις αρχαιότητες στο σταθμό Βενιζέλου, στις 17 Δεκεμβρίου η κατασκευάστρια κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda καταθέτει το πρώτο μιας σειράς αιτημάτων διάλυσης της σύμβασης του μετρό Θεσσαλονίκης, η υπόθεση καταλήγει στα διαιτητικά δικαστήρια, οι διεκδικήσεις έχουν ανέλθει στα 682 εκατ. ευρώ.

2015: Τον Ιούνιο 2015 ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης απειλεί με επαναδημοπράτηση, τον Οκτώβριο 2015 ο υπουργός Πολιτισμού Αρ. Μπαλτάς υπογράφει απόφαση για «κατά χώραν διατήρηση των αρχαίων που βρέθηκαν στο σκάμμα του σταθμού Βενιζέλου», η κατασκευή του σταθμού μετατίθεται χρονικά.

2016-2017: Η μελέτη για την κατά χώρας ανάδειξη των  αρχαίων με ταυτόχρονη πρόοδο του έργου εγκρίνεται από το ΚΑΣ στα τέλη Ιανουαρίου 2017, αφού έχει περάσει από το δημοτικό συμβούλιο στα τέλη του 2016.

2019: Τον Μάρτιο 2019 τελειώνουν οι αρχαιολογικές εργασίες στους σταθμούς Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου, το Σεπτέμβριο ανακοινώνεται από τον τότε νεοεκλεγέντα πρωθυπουργό, Κυρ. Μητσοτάκη η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου και η ολοκλήρωση του Μετρό την άνοιξη του 2023. Στις 18 Δεκεμβρίου 2019 ολονύχτια συνεδρίαση του ΚΑΣ για την απόσπαση των αρχαίων.

2020: Η γνωμοδότηση του ΚΑΣ γίνεται τον Μάρτιο 2020, τον Σεπτέμβριο 2020 εγκρίνεται ομόφωνα από το ΚΑΣ η μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στην αρχική τους θέση, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 92%

2022: Τα έργα προχωρούν, το Σεπτέμβριο 2022 αναδύονται νέες αρχαιότητες. Στα τέλη Φεβρουαρίου 2023 με τροπολογία ανατίθεται η λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης στην κατασκευάστρια εταιρεία για τρία χρόνια, ευρωπαϊκή αντίδραση, διαγωνισμός. Η ΕΕ ζητά για λόγους ασφαλείας δοκιμαστική χρήση του Μετρό χωρίς οδηγό για 12-18 μήνες.

2023: Στις 7 Απριλίου 2023 πραγματοποιείται η πρώτη δοκιμαστική διαδρομή σε όλο το μήκος της γραμμής, από τη Νέα Ελβετία μέχρι το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Τα εγκαίνια: Τελικά, μετά από αρκετές μεταθέσεις της ημερομηνίας παράδοσης της βασικής γραμμής που ανακοινώνονταν (Οκτώβριος 2012, Σεπτέμβριος 2019, Απρίλιος 2023, Δεκέμβριος 2023), σήμερα το Μετρό Θεσσαλονίκης αποδίδεται σε δημόσια χρήση.

 

 

 

Εάν θέλετε κάθε πρωί το ενημερωτικό δελτίο του KReport στο email σας και πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενό μας, κάντε μια δοκιμαστική συνδρομή!