Τα πρώτα στοιχεία για την πορεία του πληθωρισμού τον Ιούνιο στην Ευρωζώνη, παραπέμπουν σε οριακή υποχώρηση, με περαιτέρω επιβράδυνση των αυξήσεων στα τρόφιμα και τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις να εντοπίζονται πλέον στις υπηρεσίες. Στο τριήμερο Φόρουμ που διοργάνωσε στις αρχές της εβδομάδας η ΕΚΤ, στην Πορτογαλία, η Κριστίν Λαγκάρντ μίλησε για αβεβαιότητες που παραμένουν σχετικά με την υποχώρηση του πληθωρισμού προς τον στόχο του 2%. Ο Γιάννης Στουρνάρας, από την πλευρά του, μιλώντας στο Bloomberg υποστήριξε ότι τα νεότερα στοιχεία επιτρέπουν δύο ακόμα μειώσεις επιτοκίων μέχρι το τέλος του έτους.
Και οι δύο συμφωνούν ότι ο πληθωρισμός στις υπηρεσίες μπορεί να συνεχίσει να κινείται υψηλότερα του στόχου, στο βαθμό που οι τιμές στα προϊόντα αυξάνονται με βραδύτερο ρυθμό. Ένας τρίτος, ο Τζερόμ Πάουελ της Fed, υποστηρίζει ότι οι τιμές στα προϊόντα έχουν σταθεροποιηθεί και ίσως μειωθούν, καθώς ανακάμπτουν οι αποπληθωριστικές δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης, μετά το διάλλειμα που έφερε η αναστάτωση στις παγκόσμιας εφοδιαστικές αλυσίδες από την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Σε πρόσφατο άρθρο τους, όμως, οι New York Times απαριθμούν σειρά παράγοντες που απειλούν και πάλι την ομαλή λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων. Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν οδηγήσει τις περισσότερες ναυτιλιακές στην εναλλακτική διαδρομή του περίπλου της Αφρικής, αυξάνοντας τη διάρκεια του ταξιδιού έως και δύο εβδομάδες και, μαζί, το κόστος των ναύλων.
Τα νερά στο κανάλι του Παναμά έχουν υποχωρήσει σημαντικά, εξαιτίας πρωτοφανούς ξηρασίας. Οι αρχές αναγκάστηκαν να μειώσουν τον ρυθμό διέλευσης των πλοίων από 35-40 την ημέρα σε 20-30 πλοία. Τις τελευταίες εβδομάδες οι λιμενεργάτες στα αμερικανικά λιμάνια του Ατλαντικού απειλούν με απεργία διεκδικώντας υψηλότερους μισθούς. Σε απεργιακές κινητοποιήσεις βρίσκονται ήδη οι λιμενεργάτες στη Γερμανία και οι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους στον Καναδά.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ μεγάλου μεγέθους (40 πόδια) από την Κίνα στην Ευρώπη να αυξηθεί σε 7.000 δολάρια, από περίπου 1.200 δολ. τον Οκτώβριο. Παραμένει μεν λιγότερο από το μισό του επιπέδου που έφτασε στα τέλη του 2021 (15.000 δολ.) αλλά είναι πενταπλάσιο των επιπέδων πριν την πανδημία. Αντιστοίχως, η μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες έφτασε τα 6.700 δολ. και στη Νέα Υόρκη τα 8.000 δολ. Τον Δεκέμβριο ήταν κοντά στα 2.000 δολ. για αμφότερες τις διαδρομές.
Το ερώτημα για τις κεντρικές τράπεζες είναι σε ποιο βαθμό θα περάσουν οι ανατιμήσεις στις τιμές των προϊόντων. Εφόσον αποδειχθούν παροδικές και εάν ο ανταγωνισμός λειτουργεί αποτελεσματικά, οι εταιρείες θα αναγκαστούν να απορροφήσουν τις αυξήσεις εις βάρος των περιθωρίων κέρδους τους. Εάν πάλι δεν αντιμετωπίζουν ισχυρή πίεση από τους ανταγωνιστές, μπορούν να μετακυλήσουν τις αυξήσεις στους καταναλωτές, ξεκινώντας έναν νέο πληθωριστικό γύρο.
Αυτές είναι οι αβεβαιότητες που ανέφερε η Λαγκάρντ, αποφεύγοντας να δεσμευτεί για νέα μείωση των επιτοκίων. Ο Γιάννης Στουρνάρας επισημαίνει, όμως, ότι ακόμα και μετά από δύο μειώσεις επιτοκίων η νομισματική πολιτική θα παραμένει περιοριστική και άρα κατάλληλη ακόμα κι αν αναθερμανθούν ελαφρώς οι πληθωριστικές πιέσεις.