ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΘΕΜΑ

Γιατί διαφέρει ο εμπορικός πόλεμος του Μπάιντεν κατά της Κίνας, από εκείνον  του Τραμπ

Ο Τζο  Μπάιντεν στην πρώτη του υποψηφιότητα για την Προεδρία, υπήρξε ο πλέον σκληρός επικριτής της καταστολής του εμπορίου με την Κίνα από τον Ντόναλντ Τραμπ. Κατά τη διάρκεια της θητείας του ωστόσο, αντί να αποκηρύξει τον πόλεμο του Τραμπ, τελικά τον κλιμάκωσε, αν και με έναν πολύ διαφορετικό στόχο.

Οι δύο πολιτικοί, που δίνουν ραντεβού εκλογικής ρεβάνς τον Νοέμβριο, έχουν κάτι κοινό: Την ρητορική τους κατά των οικονομικών πρακτικών της Κίνας. Μοιράζονται επίσης μια βασική πολιτική για την αντιμετώπιση του Πεκίνου: Εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε δασμούς ή φόρους στις κινεζικές εισαγωγές. Αυτοί οι δασμοί επιβλήθηκαν για πρώτη φορά από τον Τραμπ και διατηρήθηκαν από τον Πρόεδρο Μπάιντεν.

Χθες,  ο Λευκός Οίκος  ανακοίνωσε  αύξηση των αμερικανικών δασμών  σε δέκα κρίσιμους βιομηχανικούς τομείς. Μεταξύ αυτών, τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα στα οποία οι δασμοί αυξάνονται από το 25 στο 100%, τριπλασιασμό  εισφορών σε προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου και διπλασιασμό των επιβαρύνσεων  στους ημιαγωγούς.

Οι διαφορετικές στρατηγικές Μπάιντεν και Τραμπ έναντι του Πεκίνου

Παρόλα αυτά ο εμπορικός πόλεμος  Μπάιντεν, διαφέρει από αυτόν του Τραμπ σε σημαντικά σημεία. Ο πρώην Πρόεδρος, προσπαθούσε να επαναφέρει ένα ευρύ φάσμα  θέσεων εργασίας από την Κίνα στην αμερικανική βιομηχανία. Ο Μπάιντεν επιδιώκει να αυξήσει την παραγωγή και τις θέσεις εργασίας σε μια επιλεγμένη ομάδα αναδυόμενων βιομηχανιών υψηλής τεχνολογίας — συμπεριλαμβανομένων των  τομέων καθαρής ενέργειας, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, για τα οποία ο Τραμπ δείχνει ελάχιστο ενδιαφέρον.

Η διοίκηση Μπάιντεν έχει επιβάλει περισσότερους περιορισμούς στο εμπόριο με την Κίνα, συμπεριλαμβανομένου του περιορισμού των πωλήσεων αμερικανικής τεχνολογίας στο Πεκίνο, ενώ ενίσχυσε με ομοσπονδιακές επιδοτήσεις Αμερικανούς κατασκευαστές, οι οποίοι προσπαθούν να ανταγωνιστούν την κινεζική παραγωγή.

Εξίσου σημαντικό το γεγονός ότι η στρατηγική Μπάιντεν βασίζεται στη δημιουργία διεθνούς συμμαχίας  για την αντιμετώπιση της Κίνας, με πιθανό  απώτερο στόχο τη συντονισμένη επιβολή  δασμών στα κινεζικά προϊόντα.

Καθώς μάχονται ξανά για τον Λευκό Οίκο και οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι υπόσχονται να αυξήσουν περαιτέρω την εμπορική πίεση στην Κίνα, την οποία και κατηγορούν για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που πλήττουν τους Αμερικανούς εργαζόμενους. Εδώ είναι και το κρίσιμο σημείο απόκλισης των δύο στρατηγικών.

Το σχέδιο Τραμπ περιλαμβάνει περισσότερους δασμούς και λιγότερο εμπόριο.

Ως Πρόεδρος, ο Τραμπ έσπασε δεκαετίες πολιτικής συναίνεσης, εφαρμόζοντας επιθετικές τακτικές έναντι των Κινέζων. Επέβαλε δασμούς σε κινεζικά προϊόντα άνω των 360 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε δεκάδες προϊόντα, από ηλεκτρονικά και έπιπλα μέχρι παιχνίδια. Το 2020 υπέγραψε τελικά συμφωνία με Κινέζους αξιωματούχους, η οποία προέβλεπε το Πεκίνο να αυξήσει τις αγορές αμερικανικών εξαγόμενων αγαθών -συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών προϊόντων και να πραγματοποιήσει μια σειρά οικονομικών μεταρρυθμίσεων. Η Κίνα δεν εκπλήρωσε ποτέ τους συγκεκριμένους όρους.

Τώρα ο Τραμπ  προαναγγέλλει περιορισμούς στις επενδύσεις μεταξύ των δύο χωρών, μαζί με απαγορεύσεις στις εισαγωγές κινεζικού χάλυβα, ηλεκτρονικών και φαρμακευτικών προϊόντων. «Η Κίνα είναι αυτή τη στιγμή το αφεντικό μας. Είναι το αφεντικό των Ηνωμένων Πολιτειών, σχεδόν σαν να είμαστε θυγατρική τους. Και αυτό συμβαίνει επειδή η κυβέρνηση Μπάιντεν ήταν τόσο αδύναμη», είχε δηλώσει σε συνέντευξη του στο CNBC τον περασμένο Μάρτιο.

Το σχέδιο Μπάιντεν βασίζεται στην πολιτική του προκατόχου του

Ο  Μπάιντεν, ήταν κάποτε επικριτής των δασμών Τραμπ. Μάλιστα στις  αρχές της διακυβέρνησης του, εξετάστηκε η κατάργηση πολλών από τους φόρους που επέβαλε ο Τραμπ στις κινεζικές εισαγωγές, ώστε να συγκρατηθούν οι ανατιμήσεις προϊόντων.

Σε ότι αφορά στα ηλεκτρικά οχήματα, ο Πρόεδρος Μπάιντεν, έχει φέρει πληθώρα νομοθετικών ρυθμίσεων για την απόκτηση των απαιτούμενων υποδομών,  συμπεριλαμβανομένου ενός πακέτου κινήτρων για την κατασκευή τους σε αμερικανικά εργοστάσια και της χρηματοδότησης 500.000 σταθμών φόρτισης. Τα δύο αυτά μέτρα, αποτελούν μέρος μιας φιλόδοξης βιομηχανικής στρατηγικής για τη δημιουργία νέων βιομηχανιών καθαρής ενέργειας.  

Τι ανησυχεί τον Μπάιντεν; Ότι μια πλημμύρα ηλεκτρικών αυτοκινήτων χαμηλού κόστους και άλλων προϊόντων από την Κίνα, θα μπορούσε να υπονομεύσει αυτές τις προσπάθειες .

«Πράσινος πόλεμος» με συμμάχους

Στην Σύνοδο Κορυφής της G7 που πραγματοποιήθηκε πέρυσι, η  κυβέρνησή Μπάιντεν ηγήθηκε μιας προσπάθειας για εναρμονισμένη στρατηγική επιδοτήσεων, ώστε οι βιομηχανικά ισχυρές χώρες να μπορέσουν να ανταγωνιστούν την Κίνα.

Πολλοί κυβερνητικοί αξιωματούχοι ελπίζουν ότι η συνεργασία θα επεκταθεί τώρα και στους δασμούς, ξεκινώντας από την Ευρώπη, η οποία διεξάγει τις δικές της έρευνες για τις κινεζικές εμπορικές πρακτικές και φαίνεται έτοιμη να αυξήσει τον υφιστάμενο φορολογικό της συντελεστή στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.

 

Εάν θέλετε κάθε πρωί το ενημερωτικό δελτίο του KReport στο email σας και πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενό μας, κάντε μια δοκιμαστική συνδρομή!