ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΘΕΜΑ

Η επίθεση γοητείας του Σι Τζινπίνγκ στην Ευρώπη και η επιδίωξη ρωγμών σε ΕΕ και ΝΑΤΟ

Εάν κάνετε το πρώτο σας ταξίδι στην Ευρώπη μετά από σχεδόν πέντε χρόνια και επιλέγετε το δρομολόγιο Γαλλία, Σερβία και Ουγγαρία, το πρόγραμμα  φαίνεται λίγο εκκεντρικό. Αλλά οι τρεις στάσεις που επέλεξε ο ηγέτης της Κίνας είναι απολύτως λογικές, αν επιχειρήσετε να δείτε τα πράγματα από την οπτική του Πεκίνου. Για στρατηγικούς και οικονομικούς λόγους, η Κίνα θα επιθυμούσε διακαώς να διαταράξει την ενότητα τόσο του ΝΑΤΟ όσο και της ΕΕ. Καθεμία από τις χώρες που επισκέπτεται ο Σι Τζινπίνγκ, θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις κινεζικές επιδιώξεις για τη δημιουργία εσωτερικών ρηγμάτων στη Δύση.

Σι και Μακρόν

Ο Μακρόν, έχει διαμηνύσει σε όλους τους τόνους, ότι η  Ευρώπη  πρέπει να αποκτήσει «στρατηγική αυτονομία» έναντι των ΗΠΑ. Σε μια ομιλία του στο Παρίσι τον περασμένο μήνα, ο Πρόεδρος της Γαλλίας, δήλωσε χαρακτηριστικά  ότι η Ευρώπη δεν πρέπει να είναι «υποτελής των Ηνωμένων Πολιτειών» - μία ρητορική που αναμφίβολα χαροποιεί την  Κίνα.

Η κινεζική κυβέρνηση άκουσε με ικανοποίηση και τις περσινές δηλώσεις Μακρόν κατά την επιστροφή του από το Πεκίνο, ότι η Ευρώπη δεν είχε κανένα συμφέρον να υπερασπιστεί την Ταϊβάν από μια πιθανή κινεζική εισβολή. Αν και έγινε κάποια προσπάθεια να ανασκευαστούν οι συγκεκριμένες δηλώσεις, οι Κινέζοι είπαν με ευγνωμοσύνη, ότι η Γαλλία ήταν η χώρα που απέτρεψε τη λειτουργία γραφείων του ΝΑΤΟ στο Τόκιο. Η ματαίωση σχεδίων επέκτασης του ΝΑΤΟ στην Ασία, αποτελεί βασικό άξονα της κινεζικής εξωτερικής πολιτικής.

Μόνο που οι Κινέζοι κινδυνεύουν να παρερμηνεύσουν τον ριζοσπαστισμό των ιδεών του Μακρόν, όταν πρόκειται για το ΝΑΤΟ. Ο Γάλλος πρόεδρος μπορεί κάποτε να περιέγραψε τη συμμαχία ως «εγκεφαλικά νεκρή». Όμως, τον τελευταίο καιρό έχει υιοθετήσει μια πολύ πιο επιθετική γραμμή απέναντι στη  Ρωσία – γεγονός που εγείρει βάσιμες αμφιβολίες, για το αν η Γαλλία θέλει ή μπορεί να  αποστασιοποιηθεί από το ΝΑΤΟ ή τις ΗΠΑ.

Η απειλή των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων

Το ταξίδι του Σι Τζινπίνγκ στην Ευρώπη, έχει επίσης μια ισχυρή οικονομική συνιστώσα. Και σε αυτά τα θέματα, η Γαλλία είναι πολύ πιο δύσκολος εταίρος. Ο Μακρόν μπορεί να μην αμφισβητεί την Κίνα για την Ταϊβάν — αλλά το μέλλον της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ένα πολύ διαφορετικό ζήτημα.

Τα ηλεκτρικά οχήματα της Κίνας, έχουν τεράστιο πλεονέκτημα κόστους έναντι των Ευρωπαίων και Αμερικανών ανταγωνιστών τους. Η εξαγωγή αυτών των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ζωτικής σημασίας για τα σχέδια του Σι να αναζωογονήσει την οικονομία της Κίνας. Ο Όλαφ Σολτς, σε ένα πρόσφατο ταξίδι του στην Κίνα, φάνηκε να είναι απόλυτα συνειδητοποιημένος σχετικά  με τις φιλοδοξίες του Πεκίνου - αντανακλώντας τον φόβο των Γερμανών κατασκευαστών αυτοκινήτων για έναν εμπορικό πόλεμο.

Ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την ισχυρή υποστήριξη της Γαλλίας, έχει ξεκινήσει έρευνα ανταγωνισμού για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, με το Πεκίνο να προειδοποιεί την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ότι «θέτει σε κίνδυνο» τη σχέση της ΕΕ με την Κίνα.

Η σημασία της επίσκεψης στη Σερβία

Το σερβικό σκέλος της ευρωπαϊκής περιοδείας Σι, θα δώσει στον Κινέζο ηγέτη την ευκαιρία να στείλει ένα γεωπολιτικό μήνυμα. Η επίσκεψη του συμπίπτει με την 25η επέτειο από τον βομβαρδισμό του ΝΑΤΟ στην κινεζική πρεσβεία στο Βελιγράδι, κατά τη διάρκεια του πολέμου του Κοσσυφοπεδίου. Αυτό θα επιτρέψει στην Κίνα να υπογραμμίσει το επιχείρημα - το οποίο στηρίζει σθεναρά  η Ρωσία - ότι το ΝΑΤΟ είναι ένας επιθετικός και επικίνδυνος οργανισμός.

Η συνάντηση του Σι Τζινπίνγκ με τον Όρμπαν

Τρίτος σταθμός του Σι η Ουγγαρία — η οποία είναι μέλος του ΝΑΤΟ. Παρόλα αυτά, ο ηγέτης της Βίκτορ Όρμπαν, έχει τοποθετηθεί ως η πιο φιλορωσική φωνή εντός της δυτικής συμμαχίας — και εκτελεί παρόμοια υπηρεσία για την Κίνα. Η Ουγγαρία έχει μπλοκάρει πολλά ψηφίσματα της ΕΕ που επικρίνουν το Πεκίνο. Έχοντας αναγκάσει το Κεντρικό Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο, ένα φιλελεύθερο, δυτικό ίδρυμα, να εγκαταλείψει την Ουγγαρία, ο Όρμπαν κάλεσε το Πανεπιστήμιο Fudan της Κίνας να εγκατασταθεί στη Βουδαπέστη. Αλλά και στο πεδίο της οικονομίας, η ουγγρική κυβέρνηση απορρίπτει τις ανησυχίες των Βρυξελλών για την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας στα ηλεκτρικά οχήματα. Το Πεκίνο, φαίνεται ότι ανταμείβει τον Όρμπαν για τη στήριξη του, καθώς κινεζική εταιρεία  ηλεκτρικών οχημάτων σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τη χώρα, ως βάση παραγωγής.

Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση Σι να  επισκεφθεί τη Σερβία και την Ουγγαρία θα δυσκολέψει να πείσει τους  Ευρωπαίους εταίρους, ότι αυτές οι συναντήσεις γίνονται με φιλική διάθεση. Η Σερβία βρίσκεται εκτός ΕΕ και ΝΑΤΟ, η Ουγγαρία έχει υπονομεύσει  εκ των έσω τους δύο οργανισμούς, ενώ και οι δύο χώρες είναι φιλικές προς τη Ρωσία. Το γεγονός μάλιστα ότι ο Σι θα επιστρέψει στην πατρίδα του για να υποδεχθεί τον Βλαντιμίρ Πούτιν, εντείνει ακόμη περισσότερο την ευρωπαϊκή ανησυχία για τις πραγματικές προθέσεις του.

-Xi is probing for cracks in the EU and NATO, Financial Times.

Εάν θέλετε κάθε πρωί το ενημερωτικό δελτίο του KReport στο email σας και πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενό μας, κάντε μια δοκιμαστική συνδρομή!