ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΘΕΜΑ

Ο πόλεμος στην Ουκρανία φέρνει εισπράξεις  στην Κίνα

Στα χιονισμένα σύνορα της Κίνας με τη Ρωσία, μια αντιπροσωπεία που πουλά φορτηγά διπλασίασε πέρυσι τις πωλήσεις της, χάρη στους Ρώσους πελάτες. Οι εξαγωγές προς τη γείτονά της είναι τόσο υψηλές που οι Κινέζοι εργάτες  έχτισαν αποθήκες και πολυώροφα κτίρια μέσα στο καλοκαίρι, για να ανταποκριθούν στην τεράστια ζήτηση.  

Η συνοριακή πόλη Heihe είναι μια μικρογραφία της ολοένα στενότερης οικονομικής σχέσης της Κίνας με τη Ρωσία. Το Πεκίνο επωφελείται από τον πόλεμο στην Ουκρανία, καθώς οι Ρώσοι έχουν στραφεί στην Κίνα για αγορές από αυτοκίνητα μέχρι τσιπ υπολογιστών.

Η Ρωσία, με τη σειρά της τους πουλά  πετρέλαιο και φυσικό αέριο  με μεγάλες εκπτώσεις.

Κινεζικό «τσουνάμι» στη ρωσική αγορά

Στην πόλη Heihe, φορτηγά κινεζικής κατασκευής, εκτελούν καθημερινά διασυνοριακά δρομολόγια. Οι πωλήσεις βοήθησαν την Κίνα να κατακτήσει φέτος τον τίτλο του  μεγαλύτερου  εξαγωγέα αυτοκινήτων στον κόσμο, ξεπερνώντας την Ιαπωνία. Γερμανοί κατασκευαστές όπως η Mercedes-Benz και η BMW ήταν παλιοί ισχυροί πωλητές στη Ρωσία, αλλά εξαιτίας των κυρώσεων, έχουν αποσυρθεί από την χώρα.

Χιλιάδες οικογένειες της κατώτερης και μεσαίας τάξης, μέλη των οποίων αποτελούν και την πλειονότητα των στρατιωτών στο ουκρανικό μέτωπο, έχουν αυξήσει τις αγορές φθηνών κινεζικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με τον Alexander Gabuev, διευθυντή του Carnegie Russia Eurasia Center.

Το αποτέλεσμα; Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καταλάβει το 55% της ρωσικής αγοράς, με βάση στοιχεία της  GlobalData Automotive. Το 2021, τους αναλογούσε μόλις το 8% των συνολικών πωλήσεων.

«Ποτέ στο παρελθόν δεν έχουμε δει αυτοκινητοβιομηχανίες από μία μόνο χώρα να κατακτούν τόσο μεγάλο μερίδιο αγοράς τόσο γρήγορα – οι Κινέζοι πέτυχαν απροσδόκητα κέρδη», δήλωσε ο Michael Dunne, σύμβουλος αυτοκινητοβιομηχανίας της Ασίας στο Σαν Ντιέγκο.

Ο εναγκαλισμός  της Μόσχας από το Πεκίνο, έχει επίσης προσφέρει αξιοσημείωτο όφελος στην κατασκευαστική βιομηχανία της Κίνας, μεγάλη ανάσα μετά την παράλυση που προκάλεσε η πανδημία.

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: Το εμπόριο μεταξύ Ρωσίας και Κίνας ξεπέρασε τα 200 δισεκατομμύρια δολάρια τους πρώτους 11 μήνες του έτους, επίπεδο που οι δύο χώρες δεν περίμεναν να φτάσουν μέχρι το 2024.

Φθηνή ρωσική ενέργεια στην κινεζική βιομηχανία

Η αγορά ακινήτων σε όλη την Κίνα βρίσκεται σε κρίση. Δεκάδες εκατομμύρια διαμερίσματα είναι άδεια ή ημιτελή και νέα έργα έχουν σταματήσει — στερώντας τον κατασκευαστικό τομέα από εργασίες που τροφοδοτούν θέσεις απασχόλησης.

Ωστόσο εργάτες βρίσκουν δουλειά κυρίως στην κατασκευή αγωγών φυσικού αερίου μεταξύ των δυο χωρών.

Η φθηνή ρωσική ενέργεια, βοήθησε τα κινεζικά εργοστάσια να ανταγωνιστούν τις παγκόσμιες αγορές, ακόμη και όταν άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, αντιμετώπισαν σημαντικά υψηλότερο ενεργειακό κόστος τα τελευταία δύο χρόνια.

Η Ρωσία διοχετεύει την Κίνα με αέριο μέσω του αγωγού Power of Siberia, ενώ  διαπραγματεύεται την κατασκευή και δεύτερου για την μεταφορά κοιτασμάτων, τα οποία μέχρι πρότινος,  εξυπηρετούσαν την Ευρώπη. Λίγες εβδομάδες πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, Κίνα και Ρωσία είχαν συμφωνήσει να κατασκευάσουν έναν τρίτο, μικρότερο αγωγό  από την ανατολική Ρωσία στη βορειοανατολική Κίνα.

Μάλιστα θα  διασχίζει εδάφη που κατέλαβε η Ρωσία από την Κίνα στα τέλη της δεκαετίας του 1850 και δεν τα επέστρεψε ποτέ. Μόλις τη δεκαετία του 1960, Κίνα και Σοβιετική Ένωση είχαν εμπλακεί σε μία ακήρυχτη στρατιωτική σύγκρουση για την οριοθέτηση των συνόρων.

Σήμερα οι δυο χώρες,  κατασκευάζουν γέφυρες και αγωγούς που διασχίζουν τις διαφιλονικούμενες περιοχές…

Εάν θέλετε κάθε πρωί το ενημερωτικό δελτίο του KReport στο email σας και πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενό μας, κάντε μια δοκιμαστική συνδρομή!