Η είδηση ότι οι πιλότοι των F 16 που θα παραλάβει η Ουκρανία θα εκπαιδευθούν στην Ρουμανία είναι προφανώς μέρος της αλήθειας. Γιατί, με τα σημερινά δεδομένα, δηλαδή την κυριαρχία της Ρωσίας στον εναέριο χώρο της Ουκρανίας, δεν μπορεί η εκπαίδευση των πιλότων των F 16 να γίνει στα περιοχές που ελέγχει το Κίεβο.
Και όχι μόνον αυτή, απαγορευτικές είναι επίσης με τα σημερινά δεδομένα η στάθμευση και η συντήρηση των μαχητικών αεροσκαφών στην ίδια περιοχή. Με άλλα λόγια τα F 16 που θα παραλάβει η Ουκρανία θα πρέπει να διαθέτουν την δυνατότητα εναλλακτικών εγκαταστάσεων συντήρησης και αποθήκευσης.
Ήδη στην Βαλτική οι δυνάμεις του ΝΑΤΟ καταγράφουν καθημερινές αναχαιτίσεις και εμπλοκές με μαχητικά ρωσικά αεροσκάφη. Οι εναέριες ρωσικές περιπολίες δηλώνουν την αποφασιστικότητα της Μόσχας να αμφισβητήσει την μετά την ένταξή της Σουηδίας και της Φιλανδίας στο ΝΑΤΟ μετατροπή της Βαλτικής σε «νατοϊκή» λίμνη.
Ας προσπαθήσουμε να φαντασθούμε ένα ουκρανικό F-16 που έχει απογειωθεί από ρουμανικό αεροδρόμιο να εμπλέκεται σε αερομαχία στον εναέριο χώρο της Μολδαβίας και πιο συγκριμένο πάνω από την αποσχισθείσα ρωσόφωνης περιοχή της Τρανσδνειστρίας.
Σε αντίθεση με τα άρματα μάχης Λεοπαρντ που δεν επηρέασαν επιχειρησιακά και διπλωματικά την διεξαγωγή του πολέμου, τα F 16 με τα σημερινά δεδομένα μπορεί να οδηγήσουν σε διάχυση της σύγκρουσης εκτός της Ουκρανίας.
Ακόμη και αν δεν φτάσουμε σε αυτό το σημείο, τα μαχητικά F 16 προβάλλουν από τώρα ως πολύ πιθανός game changer…