Ανατροπή στην αλλαγή του συσχετισμού τιμής μεταξύ του πετρελαίου κίνησης (ντίζελ) και της αμόλυβδης βενζίνης, που παραδοσιακά ευνοούσε το ντίζελ υπέρ της βενζίνης, έχει φέρει η άρση της κρατικής επιδότησης στο ντίζελ αλλά και το διεθνές ισοζύγιο ζήτησης και προσφοράς που ασκεί ισχυρή ανοδική πίεση στην τιμή του πετρελαίου κίνησης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Καυσίμων, στις 30 Σεπτεμβρίου η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν 1,96 ευρώ/λίτρο και του ντίζελ στα 1,82 ευρώ/λίτρο. Μια εβδομάδα αργότερα (7 Οκτωβρίου) οι δυο τιμές συγκλίνουν στα 1,99 ευρώ/λίτρο. Στις 14 Οκτωβρίου (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία) η αμόλυβδη βενζίνη εμφανιζόταν σαφώς πιο οικονομική από το ντίζελ, αφού η μέση τιμή διαμορφωνόταν στα 2,03 ευρώ/λίτρο, έναντι 2,13 ευρώ/λίτρο για το ντίζελ κίνησης.
Πρόκειται για εξέλιξη που έχει φέρει τα πάνω κάτω στον κλάδο και οφείλεται αφενός σε έναν εγχώριο παράγοντα, δηλαδή την άρση της επιδότησης 0,15 ευρώ/λίτρο στο ντίζελ κίνησης από την 1η Οκτωβρίου, αφετέρου σε έναν συνδυασμό διεθνών παραγόντων, με κυριότερο εξ’ αυτών την μεγάλη αύξηση της διεθνούς τιμής του ντίζελ λόγω του fuel switching, δηλαδή της υποκατάστασης -όπου είναι εφικτό- του φυσικού αερίου από ντίζελ για την ηλεκτροπαραγωγή και άλλες βιομηχανικές διαδικασίες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης για ντίζελ και ακολούθως των τιμών του που το τελευταίο διάστημα κυμαίνονται στο ισοδύναμο των 180 δολαρίων/βαρέλι, όχι πολύ μακριά από το επίπεδο-ρεκόρ των 220 δολαρίων/βαρέλι που κατεγράφη την άνοιξη, στον απόηχο της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η αύξηση της ζήτησης για ντίζελ συνοδεύεται και από στενότητα προσφοράς για τρεις λόγους: Πρώτον, εξαιτίας της απεργίας στα διυλιστήρια της Γαλλίας. Δεύτερον, εξαιτίας της εποχικής συντήρησης ορισμένων διυλιστηρίων και τρίτον, επειδή κάποιες χώρες της Ευρώπης «ξαναχτίζουν» τα στρατηγικά τους αποθέματα, μέρος των οποίων απελευθέρωσαν την άνοιξη για να αντιμετωπίσουν το ράλι των τιμών που είχε καταγραφεί τότε.
Οι παράγοντες που πιέζουν ανοδικά την τιμή του ντίζελ έρχονται σε αντίστιξη με αυτούς που επηρεάζουν την τιμή της βενζίνης, όπου θέμα προσφοράς δεν υφίσταται και η ζήτηση εμφανίζεται υποτονική -εντός και εκτός συνόρων- λόγω της τάσης περιορισμού των μετακινήσεων στο φόντο των υψηλών τιμών και των γενικευμένων πληθωριστικών πιέσεων. Σύμφωνα μάλιστα με παράγοντες της αγοράς, εάν ο ΟΠΕΚ+ δεν είχε μειώσει την παραγωγή πετρελαίου, τότε τα διεθνή περιθώρια της βενζίνης θα είχαν σημειώσει μεγάλη πτώση.
Σε κάθε περίπτωση, το ράλι του ντίζελ προκαλεί πονοκέφαλο στην κυβέρνηση στο μέτρο που αυξάνει το μεταφορικό κόστος πολλών αγαθών και τροφοδοτεί έτι περαιτέρω το πληθωριστικό σπιράλ. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης άνοιξε την Παρασκευή «παράθυρο» επαναφοράς της επιδότησης στο ντίζελ αναγνωρίζοντας εμμέσως πλην σαφώς το πρόβλημα και αναμένονται τα επόμενα βήματα του Υπουργείου Οικονομικών.