«Τέθηκαν τα θεμέλια για πολιτική συμφωνία για το θέμα των τιμών του φυσικού αερίου κατά την Σύνοδο Κορυφής στις 20-21 Οκτωβρίου». Αυτό ήταν το μήνυμα που εκπέμπεται από όλες τις κατευθύνσεις μετά την άτυπη Σύνοδο Κορυφής της Πράγας. Ωστόσο, ο πήχης των προσδοκιών παραμένει χαμηλός -ιδίως όσον αφορά την πρόταση που προωθούν Ιταλία και Ελλάδα για τον δυναμικό διάδρομο τιμών σε όλες τις εισαγωγές φυσικού αερίου- καθώς οι αντιδράσεις Γερμανίας και Ολλανδίας και οι επιφυλάξεις των ίδιων των Βρυξελλών δεν έχουν καμφθεί. Παρά τις προσπάθειες να βγει προς τα έξω ένα κλίμα σχετικής σύμπνοιας, το ρεπορτάζ της La Stampa για την αιχμηρή παρέμβαση του (απερχόμενου) Ιταλού πρωθυπουργού Μάριο Ντράγκι μάλλον αποδίδει καλύτερα το πραγματικό κλίμα: «Συζητάμε για το φυσικό αέριο εδώ και επτά μήνες», φέρεται να είπε ο κ. Ντράγκι. «Έχουμε ξοδέψει δεκάδες δισεκατομμύρια από τα χρήματα των Ευρωπαίων φορολογουμένων για να τροφοδοτήσουμε τον πόλεμο της Μόσχας, και ακόμα δεν έχουμε λύσει τίποτα. Αν δεν είχαμε χάσει τόσο πολύ χρόνο δεν θα βρισκόμασταν τώρα στα πρόθυρα της ύφεσης…».
Το επόμενο ορόσημο είναι το πακέτο συγκεκριμένων προτάσεων που θα καταθέσει η Κομισιόν -όπως είπε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν- πριν την επόμενη Σύνοδο Κορυφής. Ορισμένοι παράγοντες αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην περιέχει καν πλαφόν και να περιοριστεί στα υπόλοιπα, λιγότερο διαφιλονικούμενα μέτρα (κοινές προμήθειες φυσικού αερίου, εναλλακτικό benchmark κλπ.) Άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Κομισιόν προσανατολίζεται προς τη «μεσοβέζικη» λύση του πλαφόν στο φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται μόνο στην ηλεκτροπαραγωγή που στηρίζουν Ισπανία (που το έχει ήδη εφαρμόσει) και Γαλλία (που χρησιμοποιεί ελάχιστο φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή διαθέτοντας πυρηνικό στόλο…). Πρόταση που δεν ικανοποιεί την Ελλάδα, μεταξύ άλλων γιατί εάν εφαρμοστεί χωρίς να συνοδεύεται από νέο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο, συνεπάγεται τεράστια οικονομική επιβάρυνση για τις χώρες που θα πρέπει να καλύψουν από εθνικούς πόρους την διαφορά μεταξύ της τιμής του πλαφόν και της πραγματικής τιμής προμήθειας του καυσίμου από τους ηλεκτροπαραγωγούς.
Αναφορικά με τις υπόλοιπες προτάσεις, διαπιστώθηκε ότι υπάρχει πλέον μεγάλη στήριξη εντός της Ε.Ε ώστε την επόμενη άνοιξη να ξεκινήσει να λειτουργεί ο κοινός μηχανισμός αγορών αερίου για να μην ανταγωνίζεται το ένα κράτος-μέλος με το άλλο για εξασφάλιση προμηθειών. Τονίστηκε επίσης η ανάγκη για αύξηση των επενδύσεων σε ΑΠΕ και προς την κατεύθυνση αυτή θα εξεταστεί η επιπλέον χρηματοδότηση του πακέτου Repower EU. O οδικός χάρτης περιλαμβάνει επίσης μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, επαφές με αξιόπιστους προμηθευτές για καλύτερους όρους προμηθειών. Ο Ιρλανδός πρωθυπουργός Μάρτιν προειδοποίησε ότι «θα απαιτηθεί πολλή δουλειά προτού προκύψει κάποια συμφωνία» και ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν προειδοποίησε ότι ο επόμενος χειμώνας θα είναι δυσκολότερος από τον φετινό…