Kreport > Uncategorized > Πόλεμος διαδοχής στην Εκκλησία της Κύπρου, στη σκιά του Ουκρανικού  

Πόλεμος διαδοχής στην Εκκλησία της Κύπρου, στη σκιά του Ουκρανικού  

Του Πάνου Μπαΐλη

Η Εκκλησία απέχει της πολιτικής σε πολλές χώρες. Στην Κύπρο όμως συμμετέχει ενεργά σε ότι συμβαίνει, όχι μόνο την  εποχή του Μακάριου αλλά ήδη από το 1899 όπου «oι αδιάλλακτοι ενωτικοί»  και οι  «μετριοπαθείς» συγκρούστηκαν με ιδιαίτερα βιαιότητα. Μία κόντρα που συνεχίστηκε επί 10ετίες και από τύχη δεν κατέληξε σε εμφύλιο. Ήταν δε τέτοια η ένταση, ώστε από το 1933 μέχρι το 1947 η Εκκλησία έμεινε ακέφαλη. Σε μια ανάλογη αλλά, ευτυχώς, ακόμη ελεγχόμενη περίοδο, έχει εισέλθει η διαδικασία διαδοχής στην Εκκλησία της Κύπρου για τρείς λόγους:

-Την ηλικία του αρχιεπισκόπου Χρυσόστομου, που έχει γεννηθεί το 1941.

-Την υγεία του, καθώς αντιμετωπίζει πρόβλημα καρκίνου

-Και την αναγνώριση της αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας .

Η Εκκλησία της  Κύπρου, μαζί με την Ελλάδα και την Αλεξάνδρεια, είναι οι μόνες του συντάχθηκαν με τον Οικουμενικό Πατριάρχη  στο Oυκρανικό, παρά το γεγονός ότι υπήρχαν έντονες αντιδράσεις από την Ιερά Σύνοδο. Μάλιστα, οι μητροπολίτες  οι οποίοι  διεκδικούν τον αρχιεπισκοπικό θρόνο (Λεμεσού, Ταμασσού και Μόρφου) συντάσσονται και οι τρείς με τη ρωσική πλευρά,ακόμη και σήμερα.

Η κόντρα «φιλορώσων» και «πατριαρχικών»  καλά κρατεί και είναι άγνωστο που θα οδηγήσει καθώς στην Κύπρο η εκλογή αρχιεπισκόπου γίνεται και  από τον λαό! Και επειδή υπάρχει αυτή εκλογική διαδικασία άρχισαν και οι πρώτες δημοσκοπήσεις που δείχνουν ότι οι «φιλορώσοι» υποψήφιοι προηγούνται με μεγάλη διαφορά.

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου για λογαριασμό του «Ρεπόρτερ» φαίνεται πως έχουν ξεχωρίσει τα φαβορί αλλά  κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει και τα θέλω της σημερινής ηγεσίας της τοπικής Εκκλησίας.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης ο μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος  συγκεντρώνει  ποσοστό  28%, ο Ταμασσού Ησαΐας 18%, ο Πάφου Γεώργιος, που θεωρείται ο εκλεκτός του νυν αρχιεπισκόπου, 8%, ο Μόρφου 6% και το αουτσάιντερ, ο  Κωνσταντίας Βασίλειος, μόλις 4%.

Σε αντίθεση με ότι είχε γίνει στο παρελθόν τα πολιτικά κόμματα δεν έχουν εκφραστεί ακόμη δημόσια αλλά όταν προκύψει θέμα διαδοχής θα υπάρξουν παρεμβάσεις και  ανατροπές.

 Ο Χρυσόστομος, που στις εκλογές του 2006 συγκέντρωνε το 10%, και είχε αντίπαλο τον Λεμεσού Αθανάσιο, προετοιμάζει το έδαφος για τον Πάφου και ως εναλλακτική λύση προκρίνει αυτή του Κωνσταντίας. Και οι δύο θα έρθουν ως φυσική συνέχεια του Χρυσόστομου σε αντίθεση με τους Λεμεσού και Ταμασσού οι  οποία έχουν επισήμως ζητήσει δημόσια να ανακληθεί η απόφαση για την αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.

 Η ρωσική Εκκλησία παρακολουθεί όλες τις εξελίξεις και έμμεσα ή άμεσα θα εμπλακεί στις εκλογές, επιχειρώντας να αποκτήσει έναν σύμμαχο στην «αυλή του Φαναριού». Λόγο διεκδικεί και η μονή Βατοπεδίου, καθώς ο ηγούμενος Εφραίμ, ως Κύπριος, έχει αυξημένη επιρροή στους πιστούς.

 Λόγω του μικτού εκλογικού  συστήματος (ψηφίζουν όλοι βάσει των καταλόγων που έχουν οι ενορίες  για εκλέκτορες για την συγκρότηση του τριπρόσωπου και στο τέλος αποφασίζει η Σύνοδος μεταξύ των τριών) υπάρχει ο κίνδυνος να μην εκλεγεί ένας εκ των Πάφου και Κωνσταντίας. γι’ αυτό εξετάζεται το ενδεχόμενο ακόμη και να αλλάξει ο καταστατικός χάρτης και η εκλογή να γίνεται μόνο από τη Σύνοδο.

Μέχρι τότε όμως μένουν να γίνουν πολλά. Αν θα διχάσουν το νησί εξαρτάται από πολλούς παράγοντες αλλά η ιστορία της Εκκλησίας της Κύπρου κρύβει παλιές πληγές.

Οι αδιάλλακτοι ενωτικοί με τους μετριοπαθείς το 1899 συγκρούστηκαν άγρια και έφτασαν στα όρια του εμφύλιου. Ο λαός χωρίστηκε στα δύο , τα καφενεία, τα σωματεία, τα σχολεία ,οι ναοί  επίσης. Η κυπριακή Βουλή και η Αθήνα παρενέβησαν και το 1910 εξελέγη ο μετριοπαθής  Κύριλλος Βασιλείου

Μετά τον θάνατό του  το 1933  λόγω του νέου διχασμού ο θρόνος έμεινε ακέφαλος μέχρι το 1947, με ευθύνη και των Άγγλων  οι οποίοι εξόρισαν τους ενωτικούς. Έπειτα από 14 χρόνια βρέθηκε συμβιβαστική λύση αλλά και τότε οι πιστοί χωρίστηκαν σε δεξιούς και αριστερούς με το ΑΚΕΛ να παίζει ειδικό ρόλο υπέρ των μετριοπαθών.

Ο κύκλος των αντιπαραθέσεων έκλεισε το 1950 όταν εξελέγη αρχιεπίσκοπος ο  Μακάριος σε ηλικία 37 χρόνων, με την ΕΟΚΑ να αντιδρά έντονα και τους φανατικούς της Αθήνας οι οποίοι μέσω εκκλησιαστικών εντύπων έλεγαν σε κάθε ευκαιρία : « Ή παπάς-παπάς ή ζευγάς-ζευγάς».