Kreport > Uncategorized > Ανοιχτή αναμέτρηση με τον ΟΠΕΚ

Ανοιχτή αναμέτρηση με τον ΟΠΕΚ

Ανάλυση του KReport

Ο πρόεδρος Μπάιντεν είχε προαναγγείλει πριν από περίπου δύο εβδομάδες ότι τόσο οι ΗΠΑ όσο και άλλες χώρες που συγκαταλέγονται στους μεγαλύτερους εισαγωγείς αργού πετρελαίου θα έριχναν στη μάχη τα στρατηγικά τους αποθέματα αν ο OPEC δεν αύξανε άμεσα τις εξαγωγές του από τα 400.000 βαρέλια ημερησίως. Τελικά, οι ΗΠΑ θα ρίξουν στην αγορά 50 εκατομμύρια βαρέλια αργού, από τα περίπου 600 εκατ. βαρέλια των στρατηγικών τους αποθεμάτων. Η επίπτωση που θα έχει η κίνηση αυτή στις διεθνείς τιμές είναι ακόμη αβέβαιη αλλά ίσως είναι σημαντικότερη για την εσωτερική αγορά της χώρας, εδώ.

Σημειώστε ότι στις ΗΠΑ το κόστος για ένα γαλόνι (3,785 λίτρα) βενζίνης στο πρατήριο λειτουργεί σαν “βαρόμετρο” της οικονομικής πολιτικής και τώρα βρίσκεται γύρω στα 3,40 δολάρια, δηλαδή ένα δολάριο πάνω από πέρσι την ίδια εποχή.

Οι μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και πολλές βιομηχανίες στην Ευρώπη εξαρτώνται πλέον σε πολύ μεγάλο βαθμό από το φυσικό αέριο, το οποίο προμηθεύονται κυρίως από τη Ρωσία. Από την αρχή της πανδημίας η οικονομική δραστηριότητα και η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ευρώπη είχαν έντονες αυξομειώσεις. Η αρχή του χειμώνα βρήκε την Ευρώπη με χαμηλά αποθέματα ενώ ταυτόχρονα σημειωνόταν μεγάλη αύξηση της ζήτησης καθώς προχωρούσε η επανεκκίνηση της οικονομίας.   

Η μόνη χώρα που θα μπορούσε να προμηθεύσει άμεσα μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου ήταν, φυσικά, η Ρωσία. Η εξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο, εξάρτηση την οποία οι ΗΠΑ επικρίνουν σταθερά τις τελευταίες δεκαετίες, την κατέστησε ευάλωτη στις επιδιώξεις του Κρεμλίνου. Ο πρόεδρος Πούτιν έχει με κάθε τρόπο δηλώσει ότι είναι διατεθειμένος να αυξήσει τις ρωσικές εξαγωγές, με μια προϋπόθεση: Να εξασφαλίσει άδεια λειτουργίας από τις γερμανικές αρχές, με την έγκριση της ΕΕ, για τον αγωγό Nord Stream 2, που συνδέει απευθείας τη Ρωσία με τη Γερμανία και το υπόλοιπο ευρωπαϊκό δίκτυο, παρακάμπτοντας την Ουκρανία και τη Λευκορωσία.

Η άδεια δεν δίνεται επειδή, μεταξύ άλλων, οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί ορίζουν σαφώς ότι ιδιοκτήτης του αγωγού, του φυσικού αερίου και φορέας της τελικής διανομής οφείλουν να μην ταυτίζονται, αλλά ο αγωγός και το αέριο ανήκουν στην κρατική ρωσική Gazprom. Με τους Πράσινους στη νέα γερμανική κυβέρνηση και μάλιστα στα κρίσιμα για το θέμα υπουργεία, είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν τελικά θα δοθεί αυτή η άδεια, όσο και αν Σοσιαλδημοκράτες και Φιλελεύθεροι έχουν θετική γνώμη.

Για να ξεπεράσουν το πρόβλημα, οι Ευρωπαίοι στρέφονται τώρα στην αύξηση της χρήσης άνθρακα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Άμεσο αποτέλεσμα είναι η αύξηση της τιμής των δικαιωμάτων ρύπανσης, στα 70 ευρώ ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα, που επίσης επιβαρύνει την τελική τιμή της ενέργειας. Μακροπρόθεσμα, όμως, η βλάβη στο περιβάλλον και το κλίμα από το “σωτήριο” κάρβουνο είναι ανυπολόγιστη, εδώ